dinsdag 20 maart 2018

Prototype 1.4

Tijdens de week waarin we niet gingen testen in Het Ganzenhof bleven we niet stilzitten. We gingen aan de slag met de feedback die we kregen vanuit testfase 1 & opmerkingen die we kregen na de pitch. Hieruit kwam een aangepast/uitgebreid prototype met opnieuw verschillende opties. Hiermee gingen we op 20 maart 2018 opnieuw testen. Op dit prototype gaven de begeleidster & agogische coach hun bemerkingen.

Updates:

- Verstelbare display op ooghoogte

- Variatie op pijlen voor weergave display

- Instelbaar gewicht op aparte display met encoder voor verzorger(ster)

Prototype 1.4
Het aangepaste prototype is volledig gebaseerd op prototype 1.3. Dit was prototype waarmee V. vorige keer het best raad wist. Hierbij maakten we gebruik van het de weegschaal die we toen hadden, maar breidden we deze deels uit.

Uit opmerkingen van de vorige testfase bleek dat een display die op ooghoogte staat een verbetering zou zijn. Zo kan V. allereerst tijdens het wegen gewoon voor zich kijken, in plaats van telkens naar beneden te moeten kijken, en staan er minder knoppen aan de voorzijde van de weegschaal, wat voor minder afleiding zorgt. Op deze verhoogde display plaatsten we de 'oplichtende symbolen'.
Tevens plaatsten we reeds een draaiknop voor de begeleider aan de voorzijde van de weegschaal. Dit om ervoor te zorgen dat het juiste gewicht door een begeleider ingesteld kan worden naargelang de hoeveelheid die afgewogen moet worden door V.. Daarnaast vervingen we de '0' op de tarra-knop door 'een weegschaal-symbool'. Dit is een duidelijker symbool die een directe link legt met zijn functie. Verder werden de aan-/uit-knop in de vorm van een draaischakelaar en het weegoppervlak behouden.


Tijdens het bezoek startten we net als de vorige keer met het navragen van de verschillende knoppen op de weegschaal. Zonder echte problemen kon V. opnieuw de aan-/uit-knop & tarra-knop benoemen. Tevens wist V. ook hoe de aan-/uit-knop werkte en demonstreerde ze dit ook. Toen we bij de draaiknop voor de begeleider (rechtse knop met display) kwamen, gaven we aan dat V. deze voor V. niet van belang was en ze zich geen zorgen moest maken hieromtrent. Wel legden we deze uit aan zowel begeleider als agogische coach terwijl V. kan meevolgen. Als laatste vroeg de student Ergotherapie waarvoor de knop bovenaan diende (=display). Hier was te zien dat er bij V. initieel toch enige twijfel was. Toen de student Ergotherapie V. wat probeerde te helpen kon ze opnieuw aangeven wat zowel de' rode pijl naar beneden' als 'groene pijl naar boven' betekenden.

Hier was enige onenigheid met de agogische coach. Zij had deze pijlen anders geïnterpreteerd waardoor een discussie op gang kwam. Om tot een unanieme beslissing te komen hiervoor probeerden we een alternatief te zoeken door te werken met andere symbolen of enkel te werken met lichtjes. Eén element stond vast, de '=' tussen beide pijlen zouden we vervangen door een 'groene duim omhoog'. Bij het bevragen van V. wat dit betekende, associeerde ze dit meteen al met het feit dat iets goed is. Bij het zoeken naar een gepaste manier om 'te veel' of 'te weinig' aan te geven was dit wat moeilijker. Uiteindelijk kwamen we tot een consensus om de pijlen te behouden, maar deze in plaats van horizontaal, verticaal te plaatsen en deze beide rood te maken. Zo is de volgorde van symbolen van onder naar boven: rode pijl omhoog (er moet gewicht bij) - groene duim omhoog (gewicht is correct) - rode pijl omlaag (er moet gewicht uit).  In combinatie hiermee zouden we een 'handleiding' voorzien waarop visueel aangegeven wordt op 1 bladzijde waarvoor elk van de twee pijlen staat. Dit zullen we doen aan de hand van foto's zodat dit visueel ondersteunt wordt. Zo krijgen de pijlen een meer logische & duidelijke betekenis voor iedereen en kan er altijd teruggegrepen worden naar deze voorstelling bij twijfels.


Als laatste bekeken we ook de grootte van het weegoppervlak samen met de kommen/potten die veelal gebruikt worden in de setting. Hier bemerkten we dat ons voorlopige oppervlak nog wat aan de nauwe kant is en de zichtbaarheid van de knoppen aan de voorzijde deels beperkt. Om dit op te lossen plaatsten we hun grootste, en meest gebruikte, kom op ons prototype om zo te bepalen hoe groot dit effectief moet worden.


PEO-model:
Het prototype werd getest in de bijkeuken om mogelijk afleidingen tot een minimum te reduceren. Wel was V. veelal afgeleid telkens haar vriend (W.)  kwam aankloppen (↓ overlap environment). Tijdens het testten van het aangepaste prototype waren de knoppen allemaal herkenbaar voor V. & kon ze deze tevens zelf bedienen (↑ overlap activiteit). Wel kwam V. initieel nog veelal wat twijfelachtig over (dit voornamelijk bij benoemen van de symbolen op de display). Deze twijfels vervaarden naargelang ze de knoppen kon benoemen (↑ overlap persoon).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten